• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84350
+
-

کشتارگاه‌های سنتی اردبیل تجمیع می‌شوند

مدیر کل دام‌پزشکی استان: 8 کشتارگاه سنتی دام در استان فعال است

مدیر کل دام‌پزشکی استان اردبیل با اشاره به ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی این استان از تجمیع این واحدها در کشتارگاه‌های صنعتی خبر داد.  به گزارش روابط عمومی اداره کل دام‌پزشکی استان، «صادق صالحی» با اشاره به این‌که یکی از حوزه‌های فعالیت دام‌پزشکی در زمینه بهداشت عمومی نظارت بهداشتی بر کشتارگاه‌های دام و طیور است، گفت: در حال حاضر 15 باب کشتارگاه صنعتی و سنتی دام و طیور تحت نظارت بهداشتی دام‌پزشکی در استان فعالیت می‌کنند.

از این تعداد 4 باب کشتارگاه صنعتی طیور، 3 باب کشتارگاه صنعتی دام و 8 باب کشتارگاه سنتی دام هستند. در تمامی این کشتارگاه‌ها ناظران فنی و بهداشتی دام‌پزشکی و ناظران روحانی ذبح شرعی بر مراحل کشتار نظارت دارند و تمام مراحل کشتار با دقت و حساسیت خاص رصد می‌شود. وی افزود: در یک سال گذشته بیش از 13 میلیون و 200 هزار قطعه طیور در 5 کشتارگاه صنعتی طیور استان تحت بازرسی بهداشتی و فنی کارشناسان دام‌پزشکی به صورت کاملا بهداشتی با بسته‌بندی هویتدار وارد چرخه مصرف شده است.

ذبح طیور و تمامی مراحل کشتار در کشتارگاه‌های طیور که همگی صنعتی هستند‌، تحت نظارت بهداشتی و فنی دام‌پزشکی انجام می‌شود. صالحی تاکید کرد: در همین مدت 168 هزار و 545 راس دام سنگین و سبک در 3 باب کشتارگاه صنعتی دام و 8 باب کشتارگاه سنتی دام استان ذبح و پس از انجام فرایند بازرسی‌‌های بهداشتی و فنی وارد بازار مصرف شده است. صالحی ادامه داد: با وجود این‌که در سال‌های اخیر کشتارگاه‌های سنتی استان ساماندهی شده‌اند، همچنان مصمم و پیگیر تجمیع این واحدها در کشتارگاه‌های صنعتی دام استان هستیم.

وی با تاکید بر این‌که حساس‌ترین بخش در تولید بهداشتی گوشت و فراورده‌های گوشتی مراحل کشتار در کشتارگاه‌هاست، اظهار کرد: بهداشت گوشت و فراورده‌های گوشتی ارتباط مستقیم با سلامت و بهداشت مردم دارد و رعایت اصول بهداشتی در کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه در تامین امنیت غذایی و بهداشت عمومی جامعه حائز اهمیت است. این مسئول یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دام‌پزشکی را برخورد با فراورده‌های خام دامی غیربهداشتی عنوان کرد و گفت: رعایت استانداردها ضامن سلامت و رضایت مصرف‌کننده است و عرضه فراورده‌های خام دامی مشروط به آگاهی جامعه از شرایط تولید‌، نگهداری و مصرف آنهاست.

صالحی با بیان این‌که در حال حاضر نزدیک به 3 هزار مرکز تولید‌، توزیع و عرضه فراورده‌های دامی در استان تحت نظارت بهداشتی دام‌پزشکی هستند، افزود: 82 هزار و 657 مورد بازدید از این اماکن در این مدت انجام شده و در مجموع 76 هزار و 243 کیلوگرم فراورده‌های خام دامی آلوده‌، غیربهداشتی و تاریخ منقضی کشف و ضبط شده است.  

به گفته مدیر کل دام‌پزشکی استان، 470 متخلف حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه در این مدت به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. این مسئول تاکید کرد: به شهروندان توصیه می‌کنیم گوشت قرمز، سفید و فراورده‌های گوشتی مورد نیاز خود را ترجیحا به صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت دام‌پزشکی تهیه کنند. هنگام خرید گوشت قرمز حتما به مهر بهداشتی دام‌پزشکی و لیبلی که به همین منظور روی لاشه‌ها الصاق می‌شود، توجه شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید